Vă simțiți mai bine dacă vă căcați în capul altora?

De câteva zile mă gândeam la o postare despre jurnaliști, despre cât e de parșivă munca aceasta, mai ales în timpul unor lupte politice, despre cât de mult își pierd demnitatea cei care fac jocul unui sau altui politician. Ce să spun, munca jurnaliștilor constă în urmărirea ce câcățel a făcut un politician și să-l analizeze în așa mod încât să găsească din care parte miroase mai urât (desigur mă refer la jurnaliștii din domeniul politic).

jur

Dar postarea de azi o dedic celor, care nu sunt jurnaliști, însă oferă multe sfaturi despre cum trebuie să muncească un jurnalist. Recunosc, postarea este influențată de o remarcă precum că un minister din Moldova a reușit ceva, dar jurnaliștii nu l-au lăudat deloc. Vezi sărmanii funcționari publici, ei muncesc atâta (la urma urmei cam aceasta și trebuie să facă), iar nesimțiții de jurnaliști corupți și vânduți vlazilor, mihailor, marianilor, igorilor, etc nici nu au catadicsit să le cânte difirambe lucrătorilor de la minister.

Dragi consumatori de informație, vreți știri de genul: „Vlad Filat le-a asigurat moldovenilor circulația liberă peste Nistru în perioada sărăbătorilor pascale. Fără prim-ministrul desemnat nu era să circulăm liber” sau „Ministerul Afacerilor Externe a reușit să asigure circulația fără vize pentru o anumită categorie de persoane. Dragi oameni simpli, voi mai așteptați”, sau „Datorită mărinimiei președintelui Parlamentului și a deputaților a fost ales procurorul general”? Editorul agenției la care lucrez îmi spune de fiecare dată când las în știre ceva lăudare că această adăugătură în știre nu schimbă cu nimic viața omului simplu cui și îi este destinată știrea.

Bun, să termin cu lăudarea. Acum să vorbim despre manipulare. Da, mass-media manipulează și fiecare cine are interes se preocupă să o folosească pentru a-și cizela imaginea. Recunosc, de multe ori i-am judecat pe colegii care manipulează rău de tot, care se vede clar că lucrează în favoare unei anumite persoane sau a unui grup. Dar de la o vreme am început să gândesc logic: mulți jurnaliști, cred că majoritatea, au familii întemeiate, au copii, soți, soții, case de întreținut, facturi de plătit… Cine sunt eu ca să judec un om care luptă pentru a supraviețui? Până la urmă, supraviețuirea în Republica Moldova este o provocare. Da, nu mă obligă nimeni să fiu jurnalist, dar eu în asta mă regăsesc, eu depun o parte din ființa mea în munca pe care o fac, eu ador să scriu știri și nu mă văd trăind fără această meserie. Nu voi vorbi din numele tuturor, m-am simțit deseori vizată în diferite declarații generaliste despre jurnaliști.

Aveți idee despre ziua de muncă a unui jurnalist? Condiții de muncă nu prea sănătoase, o redacție plină de oameni, fiecare cu microbii săi, redacție plină de calculatoare mai vechi și mai noi, seara ajungi cu capul vuind de durere, fără pauză de masă – ajungi să mănânci din fugă cel mai des tartine și plăcinte, ca după aceea să regreți metabolismul distrus și zecile de kilograme în plus. Alergat pe jos la evenimente (nu toți au posibilitatea să-și poarte fundurile în mașini). Până la urmă cred că trebuie să știți că munca de jurnalist de departe nu este cea mai plătită în Moldova.

Da, nu mă obligați voi să lucrez așa, dar o fac fiindcă îmi place, repet, ador ceea ce fac. Prefer să mă distrug într-o muncă de plăcere, decât în una pe care să o urăsc.

Jurnaliștii nu sunt fără de păcat, fură idei, copie și redau informația deseori neverificată și nedezvoltată, caută sensații și provoacă politicienii, scriu/fac materiale în favoarea cuiva, manipulează. Dar vorba credincioșilor, care afirmă că-s majoritatea, să arunce cu piatra primul fără de păcat.

Și acum ca să ajung la întrebarea din titlu. Când era postul TV Nit, toți consumatorii de informație care nu se vor manipulați (dar care singuri n-ar fi împotrivă pentru un ban să manipuleze pe alții) se căcau în capul jurnaliștilor de acolo. Nit nu mai este. Acum postul public de televiziune are știri din ce în ce mai bune, dar mai înainte, când era nevoit să dea știri acceptate de conducere la fel se pomenea cu rahat în cap de la aceiași consumatori nemanipulabili. Deja Moldova 1 e tot mai bună, așa că cei care preferă să se cace în capul cuiva s-au apucat de toți jurnaliștii odată, că, dă, ei sunt nevoia acestei țări.

Oameni buni, Moldova are acum atâta presă cât n-a avut în toți cei peste 21 de ani de independență. Nu vă limitați la un singur organ de informare în masă ca să vă plângeți că sunteți manipulați. Dar dacă totuși nu vă aranjează cum vă oferă jurnaliștii informația aveți destulă posibilitate să vedeți înregistrări video ale evenimentelor, declarațiilor, conferințelor etc, ca să vă autoinformați.

M.

P.S.: Cer scuze tuturor celor cărora nu le-a plăcut postarea și i-a deranjat cuvintele utilizate de mine. Nu mă mândresc. Câteodată ajungi la punctul când vrei să te expui, iar blogul acesta a apărut în mare parte din dorința de a-mi expune frustrările, impresiile sau bucuriile…

P.P.S: Pffff, m-am răcorit…

One thought on “Vă simțiți mai bine dacă vă căcați în capul altora?

Lasă un răspuns

