Pentru a obține permisul de conducere într-o țară coruptă ai nevoie de multă răbdare

La majoritatea totul începe cam așa: „ Toată lumea din jurul meu are permis de conducere, se pare c-ar trebui să-l am și eu”. Dacă mulți și-l fac pentru că în garaj îi așteaptă mașina dăruită de taicăsu, atunci mult mai multi țin să-și facă permisul pentru că-i la modă.

permis

Tot pentru că-i la modă mi l-am făcut și eu. Care a fost acest drum citește mai jos…

Totul a început în toamna anului 2012, m-am înregistrat la o școală auto (cică VIP) și am început orele de teorie. Totul mergea bine până nu am început orele practice. Aici mi-am dat seama că instructorii nu sunt nici pe departe cele mai inteligente persoane pe care le-am cunoscut vreodată. Limbaj necenzurat, programul orelor îndeplinit doar pe hârtie, fumatul în salon și alte lucruri mai mărunte mi-au cam tăiat din entuziasmul de-a șofa. Și tot așa a mers cam până la sfârșitul orelor de practică. Dacă teorie am învățat, atunci practică doar teoretic.

scoala

Am ajuns la examenul intern care a fost o formalitate și după mai râmănea așa numita „etapă finală” adică examenul extern la PR. Pregătirea cursanților  evident – nu era cea mai bună. Teoria a mers cu bine și au susținut-o majoritatea. Dar iată examenul practic pentru mulți a fost o dezamăgire. Din aproximativ 30 de persoane au trecut cam jumătate. Evident eu cu toate „capacitățile mele practice” n-am trecut.

Timp de zece zile toți cursanții care n-au susținut din prima se gândeau cui ar putea să-i dea mită pentru ca să treacă examenul măcar dintr-a doua încercare. Și presupun că mulți dintre ei au găsit cui, pentru că peste 10 zile nu i-am mai văzut. A urmat a doua încercare și iar pentru unii a fost cu eșec, inclusiv și pentru mine.

Acum urmau alte 10 zile până la cea de-a treia încercare și cred că și cel mai anticorupt om se gândea cum ar putea rezolva problema cu ajutorul banilor, evident și eu tot așa mă gândeam, dar am avut răbdare.

ordineA urmat a treia încercare și toți cei care au rămas, au trecut cu bine. Toată lumea a primit permisul de conducere.

Poate i s-a făcul jale examinatorului, sau a înțeles că cei care au ajuns aici și a treia oară nu planifică să dea bani nimănui.

Nu am de unde să știu care a fost cauza, dar totuși țin să cred că toți cursanții au condus bine și-au fost răsplătiți pe merit.

Apropo, examinarea era cât se poate de corectă, cei care conduceau foarte bine au dat examenul fără mari probleme. Dar problema e că majoritatea care merg la școala auto, acolo pentru prima dată pun mâna pe volan și doar după 10 ieșiri – despre ce experiență în conducere se poate vorbi?!

În perioada de la prima încercare și până la a treia, am observat și înțeles mai multe lucruri:

– atât cei de la școala auto, cît și cei de la PR sunt cointeresați ca mai multă lumea să nu treacă examenul;

– școala primește bani ca cursantul să meargă cu următoarea grupă / PR primește bani pentru reexaminare;

– dacă nu trece cursantul din prima, va mai lua lecții practice la școala auto și iar va trebui să plătească;

– mulți dintre cei care pică examenul pentru prima dată de teamă să nu mai poată da examenul – dau mită;

– după ce-ai picat examenul, reprezentanții școlii auto îți propun prin intermediul lor să rezolvi problema (cică – îmi dai 100 de euro și mergi după permis);

– lucrătorii de la PR se cred zei și din câte am observat, nu au frică de nimeni și de nimic.

Oameni buni, pentru a nu fi martori la ceeia ce se întâmplă de cealaltă parte a cortinei, încercați să susține-ți examenul extern din prima încercare – că dealtfel veți observa acelaș parcurs al lucrurilor. Dacă totuși n-ați reușit, păstrați răbdarea și calmul că o să-l susțineti mai degrabă ori mai târziu. Nu vă lasați provocărilor de-a da cuiva mită.

corupere

Atâta timp cât trăim într-o țară coruptă, mereu vom fi tentați să dăm sau să luăm mită. Încearcă să ai răbdare în diferite situații, și-ai să vezi că totul se rezolvă de la sine.

Povestește cum ai obținut tu permisul de conducere – poate mai aflu și eu alte detalii curioase?!

D.

2 thoughts on “Pentru a obține permisul de conducere într-o țară coruptă ai nevoie de multă răbdare

  1. Foarte interesant numai la noi poate fi asa ceva,incearca intr-o tara europeana sa obtii in asa mod permisul….poti sa dai esec nu o data,doua trei dar la mita nu vei ajunge…… imi pare foarte rau pentru tara noastra.

  2. eu am dat examenul extern a doua oara sh tot am picat …..toata vina este din cauza ambreiajului ce pot face in cazut acesta ma ajuta cinewa?/

Lasă un răspuns

