Urâm rusa fiindcă-i vorbită de ruși

De mult așteptam un articol de tipul ăsta!

De ce lumea reduce cunoașterea limbii ruse la istorie și la politică?

Ia poate încercați să uitați de marile manipulări sociale, politice, comuniste, capitaliste și încercați să priviți cunoașterea unei limbi din altă perspectivă, din perspectiva limbii engleze.

Cum?

vă explic.

De ce ne putem permite și se consideră „popular” să folosim cuvântul „cool” și nimeni nu strâmbă din nas, cum zici „klassno” deja cei românizați până în măduva oaselor strâmbă din nas. De ce ne-am învățat toți să răspundem „ok” și e ok să spui așa, iar dacă zici „horosho” cuiva nu-i convine? de ce „weekend” e mai „fashion”? de ce cluburile și discotecile noastre cele mai faimoase din oraș unde merg o grămadă de tineri sunt „drive”, „famouse”, „relax”, „cheery”, „cheese cafe”, „office”, „taxi blue”? de ce atât de aproape de sufletul nostru „ura” s-a transformat în „yes”?


am citit toate comentariile sau comment-urile de aici și ce pot să vă spun e că eu mă mândresc să vorbesc patru limbi, căci în anul internațional al limbilor s-a spus: câte limbi cunoști, de-atâtea ori ești om. O limbă străină nu a încurcat nimănui niciodată, e un alt mod de gândire, e un mijloc de a cunoaște cultura altor țări și de a te dezvolta, fie limba rusă, fie engleza, fie chineza, sau papuasa….

nu cunoașterea limbii ruse e problema noastră. Problema noastră e lenevia… și încăpățănârea, problema noastră constă în normativele și prerogativele impuse de cei ce vor să ne manipuleze. Și vă rog nu mai strigați în gura mare că rusa nu-ți folosește nimic, e o aberație, același lucru poți să spui și despre engleză, germană, franceză, italiană și chiar și română.

Limbile au fost create ca oamenii să poată comunica între ei, să se poată cunoaște, să se poată iubi, să se poată înțelege.

Mai lăsați-mă cu lozincile voastre politice, încercați să vorbiți în toate limbile în care aveți posibilitatea, important e să aveți grijă să fie toate corecte și să le folosiți la cel mai înalt nivel, căci orice limbă e o artă, dacă îți ajunge înțelepciune să o înțelegi!

via Turcan Olesea. (eu doar am pus diacriticile, în rest am lăsat tot mesajul original)

La care a venit răspunsul utilizatorului Ala Bala Portocala:
Bre cucoană, pentru că americanii nu ne-au cotropit țara, nu ne-au ucis sute de mii de intelectuali în pușcării, așa cum au făcut rușii aia pe care îi divinizați. Să ajungi să gândești în halul ăsta, că ești mândru să fii „bilingv” dar, în realitate, să îți consideri limba părinților de categoria a doua iar rusa de bon-ton, arată că rusul a reușit să vă reprogrameze mintea așa cum a vrut el. În România nu vei vedea în veci ca 2 români să se întâlnească pe stradă și să înceapă să vorbească în romănă (nici eu n-am înțeles ce a vrut să zică prin asta Ala Bala Portocala). La voi în rusia, pardon, în basarabia, dacă 2 3 sau mai mulți basarabeni neaoș stau de vorbă în romănește și intră in discuție un urs (în Basarabia și urșii vorbesc :-D), voi toți o comutați automat în rusă. Sau, mai rău, 2 sau mai mulți basarabeni discută doar în rusă!

Și ultima chestiune care chiar m-a șocat, ce părinți sunt ăia al căror copil ajunge să scrie că el, până la 4 ani a vorbit doar în rusă??? Și asta pentru că era dus la o grădiniță în limba rusă??? Adică, părinții respectivi în ce limbă vorbeau, în rusă? Și când copilul era luat acasă, nu auzea în casă decât rusa???

Umiliților!!! Nu aveți nici un pic de demnitate, vă place doar să vă trăiți viața cu posteriorul ținut în sus. Și tot căutați justificări ca să vă simțiți mândri de asta!!

Eu tot vorbesc ambele limbi, rusa și româna, (bine, mai vorbesc și oleacă de engleză, și franceză, și poloneză), nu perfect, dar bine. Și gândesc în ambele limbi, pot scrie texte și citi liber în rusă și română fără probleme, și niciodată nu mi-a părut rău că din fragedă copilărie am învățat să vorbesc/citesc/scriu și în rusă pe lângă cea română.

Nu voi începe și eu cu banalități gen: i-am citit pe toți scriitorii ruși în original (chiar dacă am făcut-o), nici nu voi menționa că literatura rusă e de o bogăție rară și un om are doar de câștigat dacă citește; vreau doar să spun că am cumpărat mai multe cărți în limba rusă din simplul considerent că nu întotdeauna mi le permiteam pe cele editate în România.

Nu le voi reproșa niciodată părinților că mi-au oferit mai multă posibilitate să comunic în rusă decât în română!

Cine crede că am avut mai multe de pierdut decât de câștigat din faptul că am învățat limba rusă?

Fiecare om e liber să aleagă ce să facă în viața sa, până la urmă suntem liberi să ne alegem și limba în care să vorbim!

Da, îmi voi învăța copiii limba română, dar dacă ei vor alege să studieze/locuiască în Rusia/Canada/Polonia/Cehia etc. eu nu le voi pune piedici și nu le voi interzice să vorbească într-o limbă pe care o vor alege ei.

Nu sunt părtinitoare, nu iau partea rușilor sau românilor, nu iau partea Olesei sau a persoanei cu pseudonimul Ala Bala Portocala (măcar să fi avut curajul să scrie cu propriul nume), nu vreau să dau preferință unei anumite limbi, dar nu suport să vină cineva străin și să mă numească mancurt, umilit, trădător ș.a., cred că fiecare are dreptul și trebuie să se uite la propria persoană și la propriul fund (de-l ține în sus sau în jos).

Până la urmă fac apel să ne uităm la limba rusă doar ca la o limbă străină, care, din punctul meu de vedere, nu ne face niciun rău dacă o cunoaștem, și să facem abstracție că e vorbită de cotropitorii noștri.

M.

P.S.: Din câte cunosc eu istoria am fost cotropiți și de romani (de unde și au apărut românii, căci inițial eram daci, nu?), și de otomani. De ce nu sărim în capul italienilor, că ne-au infectat limba noastră dacică și ne-au umplut-o cu cuvinte latine și, Na!, a apărut româna? Iar turcii ne-au lăsat gravide moldovencele și au apărut găgăuzii, deci tot sunt vinoveți într-un fel sau altul.

P.P.S.: Avem doar o viață, și dacă o risipim luptând în zadar riscăm să murim înainte de a începe a trăi. Alegeți singuri ce limbă vreți să vorbiți, nu vă uitați/învățați istoria și nu impuneți altora dorințele voastre.

2 thoughts on “Urâm rusa fiindcă-i vorbită de ruși

  1. Nu stiu cum vezi tu aceasta problema din interior,dar eu din interior nu prea sunt de acord cu tine…adica sunt dar nu in totalitate.Sa-ti spun si de ce:
    Voi sunteti romani iar in Moldova limba oficiala trebuie sa fie romana,chiar daca acum e moldoveneasca,tot romana este,nu?Nu strica absolut deloc sa cunosti cat mai multe limbi posibile,dar sa te limitezi ale vorbi doar la tine in casa,nu si pe strada sau mai grav prin institutii publice…
    Si o mica precizare,noi vorbeam latina cu mult sa vina romanii sa ne cucereasca…chiar daca nu era o latina pura,avea multe influente din latina
    Si nu stiu ce treaba aveam noi ca popor cu dacii?Eu nu ma trag nici din daci si nici din romani si cu siguranta nici tu…Pentru ca acei dacii traiau undeva in Banatul de azi,intelegi?La mine in Bucuresti si la tine in Chisinau nu erau daci…Noi cu totii suntem tracii,indiferent ca unii se cheamau traci,daci,getii,sarmati,boi sau cum vrei tu sa le ai spui.Toti eram poporul tracic,si nu cel dacic.Dacia a fost o provincie din Tracia si atat!Tu daca esti din Moldova nu esti tot romanca,nu vorbesti aceiasi limba?Cei care sun in Transilvani nu-s tot romani,sau cei care sunt in Maramures nu vorbim toti aceiasi limba:romana?Asa era si atunci,Tracia era divizata in regiuni.Cat despre limba latina,tracii vorbeau indo-europeana care se aseamana izbitor cu latina…Deci noi nu suntem nici urmasii la Traian si nici nu ne-au latinizat romani.Noi suntem urmasii lui Burebista si a lui Deceneu si vorbim latina cu mult inainte sa se nasca mareata Roma…
    Nu vrea sa te te superi sau sa crezi ca sunt eu vreun mare „jmecher” si te invat istorie,dar asta este adevarul.
    Despre parte cu rusa ti-am zis,si mie mi-ar placea sa cunosc rus(culmea ma cheama Ivan:))),dar asta nu inseamna ca daca stiu rusa sa o vorbesc pe strada,ca poate pe multi romanii adevaratii ii deranjeaza.Iar engleza se vorbeste pentru ca este limba oficiala,dupa care urmeza franceza si germana.Suna mult mai frumos engleza ca rusa.
    Respect Rusia,dar nici nu pot sa it crime ei impotriva neamului meu.Nu pot sa uit milioanele de oamnei omorati sau luati prizonieri si dusi in lagare de prin Siberia si mai stiu eu de unde.
    Ceea ce pot sa recunosc,este faptul ca Rusia este la ora actula cea mai mare forta mondiala pe plan armat…Cu mult peste americani…dar cu mult rau!!!
    Eu din Bucuresti vad altfel lucrurile si iti spun sincer ca cu totusi ca nu suport Rusia pentru ceea ce ne-au facut,as fi vrut mai degraba un pact/alianta cu ei decat cu NATO…
    SI apropo de ce se vb mai mult engleza o sa iti las un mesaj care sper sa te faca sa intelegi ca am scris cu gand bun acest comentariu…Deci: NO OFFENCE!!!

  2. Dupa ce am post-at mesajul am vazut ca am facut cateva graseli gramaticale si de exprimare,dar este destul de tarziu si oboseala isi spune cuvantul;)
    scz…

Lasă un răspuns

