Dijma bisericească sau dacă vrei bucate ”sfinte”, atunci trebuie să te împarți și cu slujitorii Domnului

Noaptea învierii. La biserică s-a adunat lumea care dorește să mănânce de Paști bucate sfințite.

Ani la rând, mergând cu mama la biserică să văd și eu tot procesul, am remarcat persoane (ajutoare de preot) care treceau pe la toți cei prezenți și strângeau bani, ouă și colaci/cozonaci.

Vasul era pentru bani, sacul pentru colaci și cozonaci, iar căldarea pentru ouă.

Menționez, în comuna Japca, raionul Florești, nu avem niciun azil pentru bătrâni, niciun orfelinat, n-am auzit ca preotul să doneze ceva grădiniței de copii sau gimnaziului. Mă frământă întrebarea: oare ce face cu atâtea ouă și cu colacii adunați?

Astăzi, am auzit și că o femeie de la noi a cumpărat un candelabru de 2500 lei pentru biserică. N-am nimic împotrivă, sunt banii ei, pe mine nu mă afectează cum îi cheltuiește.

Dar oare așa poate fi impresionat Dumnezeu, așa se poate de cumpărat ”locurile în Rai”, și acolo e corupție și birocrație?

 

M.

18 thoughts on “Dijma bisericească sau dacă vrei bucate ”sfinte”, atunci trebuie să te împarți și cu slujitorii Domnului

  1. demult se face si foarte deschis,cresc porci,porci,porci,pentru ca si ei au devenit porci,uitativa la ei.au niste fete pline de ….corpuri care le inping lateral pe usa bisericii,cred ca 1 din 50 vor duce ceva la o casa de copii,azil p batrini,….nevoiasi di comuna lor….

  2. BRAVO !!!
    Jurnalistii profesionisti evita sa scrie despre aceasta actiune, pentru ca sunt fricosi, sau lingusitori, sau… Inca odata BRAVO, pentru indrazneala !

  3. Hristos a înviat!

    Pronumele *dânșii* se folosește exclusiv pentru persoane însuflețite, totodată se subliniază respectul pentru persoana dată și arată latura oficială a discursului, exact ca și *dumneavoastră*.
    Un câine, un măr, un perete nu poate fi *dânsul* prin definiție, exact așa cum nu poate fi *dumneavoastră*. Deci banii nu pot fi *dânșii*.

    banii sunt folositi pentru întreținerea bisericii, adică plata preotului (el tot trebuie să trăiască din ceva), plata celor care participă la întreținerea bisericii, cheltuieli curente, cheltuieli cu coriștii etc.

    Oule și cozonacii se împart între slujbașii bisericii, preot, coriști, alte persoane de pe lângă biserică, inclusiv se dau de pomană, precum și trebuie considerate ca pomană, ca și contribuție la existența bisericii.

    Totodată, nimeni nu este obligat sa dea de pomană nimic, iar plata pentru slujbe o stabilește fiecare: cineva dă 1 leu, cineva dă 100 de euro. Fiecare cum poate și cum vrea. Cineva dă un ou, cineva 10, cineva dă un cozonac.
    Nimeni nu poate invinui biserica ca *l-a saracit* sau ca ar fi luat cu de-a sila ceva, deoarece fiecare stabilește mărimea contribuției și, puțin probabil că cineva vinde din casă ca să ajute biserica. Toți dau din prisosul lor.

    In altă ordine de idei, Dvs. Vă bateți capul de ceea ce depășește contribuția Dvs. la viața bisericii: adică Dvs. pretindeți un oarecare *control* asupra bisericii, deși NU aveți acest drept moral – ceilalți creștini V-au delegat să verificați în numele lor cum cheltuiește biserica banii? Foarte mulți își asumă acest drept, deși NIMENI nu i-a împuternicit cu așa ceva, ci mai degrabă ei, de capul lor, din pizmă, din invidie sau din mândrie caută să mai arunce cu ceva în biserica ortodoxă.

    Cât privește Împărăția Cerurilor: fiecare va fi judecat după faptele sale, nu după faptele preotului, nici a episcopului, nici a patriarhului.
    Tocmai de aceea, dacă Vă interesează cu adevărat să nimeriți în rai, urmați scrierile sfinților părinți, ale apostolilor și mergeți la biserică pentru comuniune cu Dumnezeu, dar nu pentru a verifica ce se face cu oule și veți avea ceea, ce V-a promis Hristos.
    Doamne ajută.

  4. Am dreptul să mă intereseze orice mă înconjoară. Indiferent, e biserică, e școală, e grădiniță, sau discotecă etc. Sunt curioasă să știu ce se face cu tot ceea ce adună la biserică. Să înțeleg că cei trei bărbați și preotul au împărțit tot ceea ce au adunat? Oare cât trebuie să mănânce un om ca să termine înainte să se altereze cele adunate (desigur nu mă refer la bani, cu DÂNȘII au ce face mai mult timp). Dacă citiți mai atent vedeți cu nu atac nicio persoană. Doar am comparat ”pomenele” cu o dijmă. Nu acuz pe nimeni, am constatat un fapt și mi-am pus niște întrebări. Nu s-au dat pomene, nu există persoane în întreaga comună ajutate de către biserică. M-aș simți foarte aiurea dacă aș afla că cineva își hrănește animalele cu munca altor oameni. Atât.
    Apropo, când s-a decis că biserica are nevoie de o ușă nouă, se umbla din casă în casă și se CEREA câte 50 lei!

  5. Bravo! mentalitatea moldovenilor cu privire la religie va rămînde probabil neschimbată pentru mult timp..apropo de Paste, a existat un ordin al ministerului Ecologiei care nu permitea arderea cauciucurilor(la”denie”:)În satul în care am fost personal au existat zeci de ruguri şi nimeni din autorităţi nici măcar nu s-a apropiat. Dar încă odată, bv pentru articol!

  6. Despre denie am scris în postarea ”Tradiții vs tradiții”. La noi tot s-au făcut multe astfel de ruguri, am pus și foto acolo de la unul, din un singur cauciuc, făcut în mahalaua noastră. A doua zi apa din fântâna apropiată mirosea a cauciuc ars.
    Mersi pentru apreciere. Văd că avem păreri contradictorii aici, dar cred că e un început bunuț, blogul are doar 3 zile de la concepere!😀

  7. În privința deniei pot spune,ca inhalarea fumului și mirosului insuportabil răspîndit în tot or.Rîșcani de la arderea cauciucurilor mi-a provocat dureri de cap pe toată ziua următoare(Am asistat la slujba de Înviere de la ora23-00).Si inainte,cind eram noi copii se făcea denie,dar nu se foloseau cauciucuri.DE la lumînările din stearina tot este un miros rău.Însă cît nu se vorbește despre asta ,mai sînt încă mulți înconștienți…
    Preotul bisericii ,,Adormirea Maicii Domnului,,din Rîșcani nu numai la Paște,dar și la Crăciun ,și la toate sărbătorile inclusiv duminicile împarte ceea ce se aduce la biserica familiilor nevoiașilor,copiilor din familii vulnerabile,azilului de bătrîni,școlii-internat ș.a.Sint mulți care trăiesc numai din ce li se dă la biserica.Nici odata nu am văzut ca cineva să fie impus s-a dea bani sau altceva,fiecare dă cit dorește.Însă am auzit despre parohii unor biserici cunoscute că totul se dă…la porci…cu părere de rău…

  8. Eu m-aș înciuda la culme să aflu sau să văd cu ochii mei că dă la porci toți colacii și cozonacii primiți de la enoriași. În comuna Japca este și o mănăstire de măicuțe, acolo mai înțeleg, ele-s multe, are cine mânca ceea ce dau credincioșii, la mănăstire mai era și o școală duminicală cândva, (acum nu pot să spun precis dacă mai este, chiar nu m-am interesat), dar la biserica din sat nici cor nu este, doar câteva bătrânele se aud la unele slujbe, și după cum am scris n-avem azil sau orfelinat, deci chiar nu înțeleg cât trebuie să mănânci ca să nu să se altereze cele câteva sute de ouă și cozonaci/colaci adunați de la cei prezenți (căci erau minim 200 corzâncuțe cu bucate). Plus că și preotul și cei trei ajutori ai lui sunt din comună, au și ei gospodării, oare nu aveau ouă vopsite și cozonaci copți?

  9. Apropo de taxe: vara lui 2010, parintii a 2 tineri care se cununau la biserica „Constantin si Elena” din Balti, au fost obligati sa plateasca cate 50 de lei pentru ca sa urmareasca procesul cununiei…. intr-un sat din raionul Glodeni, preotul a cerut 30 lei pentru cei care vroiau sa filmeze cununia….

  10. Biserica e transformata intr-o pestera de talhari…. pentru orice randuiala sunt percepute taxe…. preotii se plimba cu jeep-uri si alte mashini luxoase…Oare umbla Isus Hristos cu cele mai luxoase alaiuri si percepea vre-o taxa oarecare? As vrea un raspuns de la preotii agenti KGB si tradatori de neam, in frunte cu colonelul Cantarean Vladimir si Markel, hotul si tradatorul de Balti…

  11. Ce are dijma, cu pomana? Una este obligatorie iar cealaltă binevolă, ori ţi-a spus preotul că nu-ţi sfinţeşte darurile dacă nu-i dai şi lui ceva? Te interesează ce face preotul cu cele adunate? Pe naiba, te interesează acest lucru… vrei doar să tulburi apele că de ai fi interesat ai fi întrebat de preot, ai face un lucru jurnalistic complet, dar nu doar frînturi.

  12. Ce are dijma cu pomana?! De ce atunci au ieșit cei trei bărbați cu vase pentru bani și ouă, și cu sacul pentru colaci/cozonaci? De ce nu au așteptat să meargă oamenii în biserică și să dea fiecare cât are?! Crezi că poate un om să refuze de față cu întreaga comunitate să dea de pomană, căci poate a adunat cu greu 10 ouă, sau a cumpărat/împrumutat făina pentru cozonaci?
    Eu, pe blogul meu, scriu tot ce vreau, îmi pun orice fel de întrebări doresc!!! N-am făcut o investigație jurnalistică (faptul că a fost preluat de Unimedia e treaba lor). Nu am dorit să ”fac un lucru jurnalistic complet”.
    Citirea și comentarea postărilor de pe blog nu sunt obligatorii, ci bEnevole!!!

Lasă un răspuns

